کاربرگ مطالعات کانونی ماتریس SWOT

کاربرگ مطالعات کانونی ماتریس SWOT برای بررسی محیط داخلی و خارجی سازمان مطابق دیدگاه شما و در 4 بخش  (نقاط قوت داخلی، نقاط ضعف داخلی، فرصت­های خارجی و تهدید­های خارجی) طراحی شده است. برای این منظور، در هر بخش تعدادی سوال کلیدی مشاهده می­کنید که هدف از آن­ها راهنمایی شما برای بیان بهتر نظراتتان است. پس از مطالعه سوالات هر بخش مجموعه عوامل مدنظر خود را در جدول مربوط به آن بخش وارد نمایید. در این مرحله شما باید برای هر عامل، وزن و نمره تعیین کنید. منظور از وزن عامل اهمیت وجود آن عامل برروی سازمان است و منظور از نمره عامل شدت وجود آن عامل در سازمان است.

به ­عنوان مثال بخش اول کاربرگ را درنظر بگیرید که به­دنبال تعیین نقاط قوت سازمان است. در این بخش شما سه سوال زیر را مشاهده خواهید کرد:

  • مزیت­های این سازمان نسبت به سایر سازمان­ها چیست؟
  • در سازمان چه اموری از نظر شما به­خوبی انجام می­شوند؟
  • واحد شما در چه اموری عملکردی قوی دارد؟ (چه کارهایی در واحد شما به­خوبی انجام می­شوند)؟

هدف از این سه سوال تنها راهنمایی شما برای تفکر در مورد نقاط قوت سازمان است. در نتیجه ممکن است شما به نقاط قوتی از کل سازمان یا بخش خود اعتقاد داشته باشید که در هیچ کدام از این سوالات مطرح نشده باشد. در نتیجه هدف صرفاً پاسخ به سوالات نیست، بلکه استخراج نظرات شما در رابطه با نقاط قوت است. در این بخش شما برای بیان نظراتتان جدول زیر را مشاهده خواهید نمود. فرض کنید شما باور دارید که داشتن سابقه طولانی (بیش از 15 سال) به­عنوان یک نقطه قوت (مزیت) برای گروه سرمایه­گذاری نیکان قابل بیان است. اگر از نظر شما داشتن سابقه طولانی برای یک سازمان نه کاملاً بی­اهمیت و در عین حال بسیار تعیین کننده است، می­توانید وزن این عامل را متوسط انتخاب نمایید. همچنین اگر فکر می­کنید داشتن سابقه بیش از 10 سال برای یک شرکت امری خوب است، پس می­توانید برای گروه سرمایه­گذاری نیکان با 17 سال سابقه نمره خیلی خوب را درنظر بگیرید. به­عنوان مثالی دیگر، فرض کنید شما باور دارید گروه سرمایه­گذاری نیکان با تامین­کنندگانی شایسته همکاری می­کند. اگر فکر می­کنید وجود تامین­کنندگان شایسته برای یک سازمان بسیار مهم است، وزن این عامل را خیلی مهم درنظر بگیرید. همچنین اگر فکر می­کنید، در حال حاضر تامین­کنندگان گروه سرمایه­گذاری نیکان از نظر شایستگی خوب هستند ولی با سطح ایده آل شما فاصله دارند، نمره این عامل را خوب درنظر بگیرید.  لازم به­ذکر است شما در رابطه با نمره نقاط قوت سازمان فقط موارد خیلی خوب و خوب را مشاهده می­کنید و اثری از نمرات متوسط، ضعیف و خیلی ضعیف نیست. زیرا اگرعاملی از نظر شما نمره­ای متوسط یا کمتر داشته باشد، دیگر نمی­توان به آن عامل به چشم یک نطقه قوت نگاه کرد.

توضیحات نحوه پاسخ‌دهی :

ابتدا میبایست توضیحات ذکر شده در قسمت بالا را مطالعه نموده و سپس دکمه شروع در پایین صفحه را زده و عامل ها ، وزن و نمره هرعامل را انتخاب کنید بعداز آن ابتدا دکمه ارسال و سپس صفحه بعد را زده و بخش های دیگر را به همین طریق پاسخ دهید.

راهنمایی: در نظر گرفتن مواردی نظیر منابع انسانی، بازار، مشتریان، کیفیت، و…. می­تواند شما را در پاسخ­دهی بهتر به کاربرگ مطالعات کانونی ماتریس SWOT راهنمایی کنید.